Skoda Forman

Rozmowy tylko o pojazdach produkowanych w Czechach i dawnej Czechosłowacji.
karmazynowy_jenot
Świeżak
Posty: 5
Rejestracja: 05 lip 2017, 20:33
Nazwa teamu: Rącza Łania
Pojazd: Skoda Forman
Lokalizacja: Łódź

Skoda Forman

Postautor: karmazynowy_jenot » 05 lip 2017, 22:03

Cześć,
Wybiera się ktoś może jakąś skodziną? Dobrze by było połączyć siły i awaryjnie się wspierać.

Ma ktoś może doświadczenie co najczęściej pada w skodach? Zamierzmy zabrać zestaw do zapłonu (kopułka, przewody, świece). Do tego zestaw łożysk kół (chyba, że wymienię przed wyjazdem) i zastanawiam się nad półosiami. Większość części zapasowych po prostu mam :)

Problem natomiast jest ze skrzynią, piszczy na 5. Problem może być albo z nakrętką wałka albo z łożyskami. Zastanawiam się czy zabranie drugiej skrzyni to dobry pomysł, czy jednak przesada. Jak wygląda wasze doświadczenie z załatwianiem części na trasie?

semtox
Coś tam widział
Posty: 128
Rejestracja: 30 sie 2016, 22:23
Nazwa teamu: Semtox
Pojazd: Semtox
Lokalizacja: Semtox
Kontaktowanie:

Re: Skoda Forman

Postautor: semtox » 06 lip 2017, 7:17

Podzespołem którego nie wymieniłeś, a powinien to być nr 1 na liście zabieranych rzeczy, jest zapasowy alternator.
Skrzynia biegów to moim zdaniem lekka przesada - rozumiem że w Formanie masz trochę miejsca ale skoro masz sprawną skrzynię pod ręką to wymień przed wyjazdem - są jeszcze prawie dwa miesiące więc czas się znajdzie i nawet zdążysz odespać :P
Załatwianie części na trasie
- od innej załogi - na razie trudno powiedzieć bo nie wiemy jakie pojazdy pojadą ale nie liczył bym że będzie więcej niż 4 sztuki
- od lokalesów - w sumie to chyba do Skody na tej trasie może być stosunkowo łatwo zdobyć części
- wysyłka z PL - kurier na terenie UE do 30kg to koszt około 150 PLN i ze 3 dni czekania, do Turcji to już 500+ a Gruzji nie ma w porównywarce :P
Obrazek

Awatar użytkownika
AndrzejM
Coś tam widział
Posty: 100
Rejestracja: 08 wrz 2016, 13:46
Nazwa teamu: Pożuczeni vel ZATOKA
Pojazd: Żuk A07
Lokalizacja: WGM

Re: Skoda Forman

Postautor: AndrzejM » 06 lip 2017, 7:53

Także uważam, że zabieranie skrzyni czy drugiego samochodu w ramach części zapasowych to przesada. Komplet łożysk kół na jedną stronę (przód, tył), regulator do alternatora - i dobrze sprawdzić łożyska przed wyjazdem, można zabrać zapasowe. Jakieś paski, tubę silikonu, srebrną taśmę, parę metrów kabla różnej drubości, trytytki, zestaw narzędzi, jakieś opaski do chłodzenia + kawałek węża każdej stosowanej .
w samochodzie średnicy.
Samochód, który jedzie dzienny dystans 500-800km, jeśli nie jest katowany na trasie to mniej się zużywa niż jeżdząć po mieście. Także nie ma co przesadzać z zapasami części. Na długiej trasie mogą wysiąść głównie rzeczy, które są obciążone termicznie - czyli łożyska głównie. Sprawdzić luzy, jeśli jest wątpliwość co do łożyska to wymienić i dobrze naładować smaru. I będzie git!

karmazynowy_jenot
Świeżak
Posty: 5
Rejestracja: 05 lip 2017, 20:33
Nazwa teamu: Rącza Łania
Pojazd: Skoda Forman
Lokalizacja: Łódź

Re: Skoda Forman

Postautor: karmazynowy_jenot » 06 lip 2017, 8:01

Mam regulator napięcia ale alternatora brak, muszę o nim pomyśleć. Jeżeli chodzi o skrzynię to od momentu "piszczenia" na 5 minęło 10k km i nic się innego nie dzieje. Ale temat rozwojowy.

Dodatkowo jedyna awaria jaka przerwała poprzedniej skodzie maraton to pęknięty wąż chłodnicy. Macie na to jakieś patenty? Zaopatrzyć się w jakieś odcinki węża o różnych średnicach?

A co bierzecie jeżeli chodzi o płyny:
- olej silnikowy + filtr
- borygo
- płyn hamulcowy
- olej przekładniowy?
Za dużo czy może do tego jeszcze jakieś specyfiki uszczelniające?


@AndrzejM Mała zwiecha neta i napisałeś mi odpowiedź przed moim pytaniem ;)

Awatar użytkownika
AndrzejM
Coś tam widział
Posty: 100
Rejestracja: 08 wrz 2016, 13:46
Nazwa teamu: Pożuczeni vel ZATOKA
Pojazd: Żuk A07
Lokalizacja: WGM

Re: Skoda Forman

Postautor: AndrzejM » 06 lip 2017, 8:17

Może inaczej...
Piszczenie to zły objaw w samochodzie. To znaczy, że coś trze, jak trze to się zużywa. Może tak jeszcze piszczeć kolejne 10kkm, może za kilometr się zatrzeć, a wtedy coś wybuchnie... Dobrze jak łożysko i nie rozerwie obudowy skrzyni. Może być znacznie ciekawiej... Widziałem skrzynię, z któej wałek pośredni wyszedł bokiem.
Proponowałb ym wydać parę szelestów na kogoś od skrzyń, lub samemu sprawdzić skrzynię od środka. Jak nie masz doświadczenia to lepiej poszukać w okolicy kogoś od skrzyń, niech zajrzy i wymieni co trzeba. Będzie spokojna głowa na trasie. Bezcenne!

Ja biorę kawałki węża 38, 16, 8 + złączki. Awaria chłodzenia to coś co lepiej zrobić szybko i na trasie. Bo zanim się dojedzie do warsztatu, może już nie być czym jechać.

Regeneracja 100% alternatora to około 150,- może warto dać go do sprawdzenia i również mieć spokojną głowę?

karmazynowy_jenot
Świeżak
Posty: 5
Rejestracja: 05 lip 2017, 20:33
Nazwa teamu: Rącza Łania
Pojazd: Skoda Forman
Lokalizacja: Łódź

Re: Skoda Forman

Postautor: karmazynowy_jenot » 06 lip 2017, 8:42

W skrzyni prawdopodobnie problem jest z nakrętką 5 biegu a to jest potencjalne rozwiązanie: http://www.skodovka.pl/articles.php?article_id=86 . Prawdopodobnie zajmę się tym przed rajdem bo faktycznie jakiś spokój w głowie by się przydał.

Alternator sprawdzałem i wszystko było git, ale poszukam jeszcze jakiegoś na zapas. Trochę skodzin jest na części :)

Awatar użytkownika
AndrzejM
Coś tam widział
Posty: 100
Rejestracja: 08 wrz 2016, 13:46
Nazwa teamu: Pożuczeni vel ZATOKA
Pojazd: Żuk A07
Lokalizacja: WGM

Re: Skoda Forman

Postautor: AndrzejM » 06 lip 2017, 8:58

No cóż, jeśli to rozwiąże problem to warto. Procedura prosta i szybka. Przy okazji nowy olej w skrzyni nie zawadzi przed długą trasą.

A! Co do oleju i filtrów. Wymieniam przed wyjazdem, i filtry (komplet) biorę ze sobą. Oleju tylko litr na dolewkę w razie co. Na każdej stacji olej można kupić w tym rejonie świata, więc nie ma sensu targać nadbagażu. Filtry do Andorii też można kupić na świecie, ale, może być nieco większy problem niż z olejem.

Diesel

Re: Skoda Forman

Postautor: Diesel » 06 lip 2017, 9:17

Na pęknięty wąż chłodniczy lub inny są zasadniczo dwa sposoby - kawałek metalowej rurki o mniejszej średnicy i dwie opaski skręcane. Czyli sztukujemy. Opcja druga - to Resq Tape. Link: http://tierone.pl/advanced_search_resul ... words=rt25

I to nie jest reklama ani żart. Mam ją w każdym aucie. Ratowała dupę wiele razy. Opis działania przypomina magię, ale to prawda.


Wróć do „Czeskie auta”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość